نویسندگان:
علیرضا جزایری1 ، سارا احتشامی2 ، مینا مطهری3 ، کبری کاوئی4 .1دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی
2کارمند آموزش و پرورش
3کارمند آموزش و پرورش
4کارمند آموزش و پرورش
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر «بررسی برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی از منظر توجه به تربیت شهروندی در نظامآموزشی جمهوری اسلامی ایران» بود ایجاد مهارت های شهروندی و ارتقای این مهارت ها یکی از ضرورت های تربیتی هر نظام آموزشی محسوب می شود و سرمایه گذاری در این راستا از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار است برای دستیابی به هدف مذکور، درصدد پاسخگویی به این سوال اساسی بود: «میزان توجه به تربیت شهروندی در برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی چگونه است؟» پژوهش حاضر از نوع توصیفی و گردآوری اطلاعات و داده هایپژوهش به صورت کتابخانه ای و از میان تمام پژوهش های گذشته درباره ی موضوع مورد پژوهش صورت گرفتهاست روش انجام این پژوهش بر محورهای گردآوری اطلاعات و تحلیل علمی و تحلیل محتوا، استوار است بهطور کلی میزان توجه به تربیت شهروندی در برنامهی درسی دوره ی ابتدایی از وضعیت بسیار بدی برخوردار استو توجه کافی و مطلوب به آموزش و تربیت شهروندی در دوره ی ابتدایی صورت نگرفته است تقریبا تمامپژوهش های انجام شده در گذشته میزان توجه برنامه های درسی دوره ی ابتدایی را بسیار ضعیف شمرده اند و تنهاتعداد انگشت شماری از پژوهش های گذشته؛ میزان توجه برنامه های درسی در دوره ی ابتدایی به بحث تربیتشهروندی را متوسط و بالاتر از متوسط قلمداد کرده اند در ادامه به ارائه ی پیشنهادهای عملی در جهت توجهآموزش و پرورش به تربیت شهروندی پرداخته شده است