نویسندگان:
مسعود کریملو1 ، محمدعلی سعیدی2 ، سمیه بهرامیان3 ، فرشته رحیمی سمیرمی4 .1دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی
2کارمند آموزش و پرورش
3کارمند آموزش و پرورش
4کارمند آموزش و پرورش
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر «بررسی تاثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر میزان هویت تحصیلی در دانش آموزان»بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، در زمرهی پژوهش های کمی و همبستگی بود جامعه یآماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم شهر سمیرم در سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۲ بودکه از میان آنان تعداد ۲۹۵ نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه ی پژوهش حاضر انتخاب شدند برایجمع آوری داده ها از دو نوع پرسشنامه ی هویت تحصیلی واز و ایزاکسون ۲۰۰۸ ، و الگوهای ارتباطی خانوادهکوئرنر و فیتزپاتریک ۲۰۰۴ استفاده شده است خصیصه روایی پرسشنامه توسط خبرگان در این زمینه و خصیصهپایایی بر اساس آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شده است برای تحلیل داده ها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطیبهره برده است در سطح آمار توصیفی از آزمون های میانگین، انحراف معیار و توزیع فراوانی، فراوانی درصدی ونمودارهای فراوانی برای توصیف شرایط موجود و در سطح استنباطی از آزمون های T، ضریب رگرسیون و تحلیلمسیر در محیط نرم افزاری SPSS۲۶ بهره گیری شده است در نهایت نیز یافته های پژوهش نشان داده که بینهمه مولفه ها و متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و متغیر الگوهای ارتباطیخانواده، دارای تاثیر مثبت و معناداری بر میزان هویت تحصیلی دانش آموزان دارد ۰۱ / ۰ > p