نویسندگان:
غلامرضا پاشا1 ، فرزانه موذن سکل2 ، معصومه پالیک3 .1دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی و آموزگار، مدرسه تدبیر مهر، ناحیه ۲، بندرعباس، ایران
3کارشناس رشته آموزش و پرورش ابتدایی و آموزگار پایه ششم، مدرسه تدبیر مهر، ناحیه ۲، بندرعباس، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی رابطه امید تحصیلی و آینده شغلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتداییشهر بندرعباس انجام پذیرفت پژوهش حاضر از از نظر هدف، کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری و تحلیلاطلاعات، این تحقیق توصیفی و از روش همبستگی بود جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزاندوره ابتدایی ناحیه ۲ شهر بندرعباس که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودن می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و با استفاده از جدول مورگان تعداد ۲۵۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند برای جمع آوری داده ها ز طریق پرسشنامه های امید تحصیلی: سهرابی و سامانی،آینده شغلی تارویردی زاده و همکاران و معدل دانش آموزان در پایه سال های قبل صورت گرفت با توجه بهنوع و ماهیت پژوهش حاضر جهت تجزیه و تحلیل داده ها که با استفاده از نرم افزار PSS ۲۲ و PLS انجام شد در سطح آمار توصیفی از جداول و ترسیم نمودار استفاده شد و برای الگوسازی از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شد نتایج نشان داد با توجه به ضریب مسیر متغیر بین پیشرفت تحصیلی و امید تحصیلی به مقدار ۰ ۸۲۱ در دانش آموزان دوره ابتدایی ناحیه ۲ شهر بندرعباس و اعداد معناداری بینپیشرفت تحصیلی و امید تحصیلی به مقدار ۱۰ ۵۲ در دانش آموزان دوره ابتدایی ناحیه ۲ شهر بندرعباس وهمچنین با توجه به ضریب مسیر متغیر بین پیشرفت تحصیلی و آینده شغلی به مقدار ۰ ۷۶۴ و همچنین آماره tبه مقدار ۹ ۸۷۲ میتوان گفت: پیشرفت تحصیلی بر اساس امید تحصیلی و آینده شغلی در دانش آموزان دورهابتدایی ناحیه ۲ شهر بندرعباس قابل پیش بینی می باشد