نویسندگان:
یاسر رسول زاده1 ، آرمان نوروزی2 ، راحیل کاووسی3 ، لیلا سلمان زاده4 ، شیوا مهدی زاده5 ، ایرج نوروززادگان6 .1کارشناسی علوم تربیتی پردیس شهید رجایی ارومیه
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو
3کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور مرکز ماکو
4کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور واحد ماکو
5کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
6کارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی ارتباطات سازمانی با اثربخشی منبع قدرت مدیران می باشد روشتحقیق پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه ی مورد بررسی، شامل کلیه دبیران متوسطه ی دومشهرستان ماکو در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ به تعداد ۵۵۰ نفر میباشد با توجه به جامعه آماری، حجم نمونه آماری این تحقیق با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۲۲۵ نفر انتخاب شد برای اندازهگیری متغیرهایاثربخشی قدرت مدیران و ارتباطات سازمانی به ترتیب پرسشنامه ی ۲۰ سوالی شرایخیم و هینکین، و پرسشنامه ی۲۵ سوالی نانچیان و دیگران به کار گرفته شد تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS۲۰ انجام شد بطور کلی نتایج نشان داد هیچ یک از ضرایب مربوط به عامل های ارتباط، بازخورد، و کانال ارتباطی برای برآوردمولفه های اثربخشی قدرت پاداش مدیران و قدرت مرجعیت از لحاظ آماری، معنادار نیست و از سهم بسیارکمتری برای تبیین آن برخوردار هست ضریب مربوط به عامل بازخورد، برای برآورد مولفه اثربخشی قدرت اجبارمدیران از لحاظ آماری، معنادار است و از سهم بیشتری برای تبیین آن برخوردار است ضرایب مربوط به عامل هایارتباط، برای برآورد مولفه های اثربخشی قدرت تخصص مدیران و قدرت قانونی از لحاظ آماری، معنادار می باشدو از سهم بیشتری برای تبیین آن برخوردار است