نویسندگان:
علیرضا عابدین1 ، رقیه کاوه2 ، فاطمه کاوه3 ، مهدی آقایی4 ، پریسا عطایی5 .1دانشگاه شهید بهشتی
2کارمند آموزش و پرورش
3کارمند آموزش و پرورش
4کارمند آموزش و پرورش
5کارمند آموزش و پرورش
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر «بررسی زمینه ها و شرایط تحقق نظام مدرسه محوری در آموزش و پرورش ایران»بود پژوهش حاضر، از نظر هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و از حیث روش، از نوع پژوهش های توصیفی همبستگی، بود که به روش کیفی انجام پذیرفت تمامی شرکت کنندگان در پژوهش شامل فرهنگیان دوره ی ابتداییدر مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سمیرم به تعداد ۴۵۲ نفر، بود حجم نمونه در بخش کیفی پژوهش بهروش هدفمند شامل ۱۳ نفر از فرهنگیان مطلع و متخصص؛ گزینش شدند ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش،مصاحبه ی نیمه ساخت اریافته بود تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه در بخش کیفی از طریق کدگذاریباز، محوری و انتخابی، مورد استفاده قرار گرفت براساس نتایج حاصل از بررسی متن مصاحبه ها؛ مضامین فراگیردانش، مهارت، امکانات و شرایط تحقق مدرسه محور به دست آمد که هرکدام داری مضامین مقوله ای و فرعی نیزبودند تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش نشان داد که دولت باید تمهیدات حمایتی در این باره بیندیشد و با تجهیزمدارس و آموزشگاه های کشور مخصوصا در مناطق محروم، زمینه های اجرای مدرسه محوری را فراهم سازد تجهیزکلاس ها با دیتاش و، تجهیز آزمایشگاه های مدارس، تجهیز ساختمان و نوسازی آنها، ایجاد فضای سبز، کتابخانه هاو سایر موارد در مدارس از اینگونه اقدامات در جهت مهیاسازی امکانات و شرایط در راستای اجرای باکیفیت وهرچه بهتر طرح مدرسه محوری می باشد