چکیده فارسی:
چکیده:
مقدمه: معیارهای معلم کارآمد و دارای صلاحیت و شایستگی، متناسب به فلسفه تعلیم و تربیت و اهداف هر جامعهای مشخص میشود. در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، سند تحول بنیادین آموزش، ملاک و راهنمای تصمیمگیریهای اساسی برای هدایت، راهبردی، نظارت و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی است. هدف این پژوهش طراحی الگوی معلم کارآمد از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است.
روش پژوهش: روش تحقیق، کیفی از نوع تحلیل محتوا بوده است و مولفههای معلم کارآمد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استخراج و ارائه شده است.
یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داده است، بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلم کارآمد باید در سه زمینه، باور و نگرش، توانایی و شایستگی و عملکرد و رفتار، دارای ویژگیهایی باشد. در زمینه باور و نگرش، معلم کارآمد دارای 15 ویژگی نظیر، اعتقاد به جایگاه قرآن و سیره معصومین (علیهم السلام) و نقش تربیتی اماکن مذهبی و زیارتی در تعلیم و تربیت، باور به نقش انقلاب اسلامی و اندیشههای امام خمینی (ره)، پایبندی به قانون اساسی، نگاه هنری و زیباشناسانه به آفریدههای الهی، توجه به ویژگیهای فطری دانشآموزان است.
نتیجه گیری: معلم کارآمد باید دارای 25 توانایی و شایستگی نظیر، شایستگیهای اعتقادی، عبادی، اخلاق اسلامی، کرامت ذاتی، جایگاه اجتماعی و فرهنگی مورد پذیرش جامعه، شخصیت متعادل و سالم و نقدپذیر، آشنا با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و ساحتهای ششگانه آموزش و پرورش، دارای سواد رسانهای و مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارتهای پژوهش و توانایی تولید محتوای آموزشی باشد.
The model of an efficient teacher from the perspective of the document of fundamental transformation of education
English Abstract: Abstract Introduction: The criteria of an efficient and competent teacher are determined in accordance with the philosophy of education and the goals of each society. In the education system of the Islamic Republic of Iran, the document of fundamental change in education is the criterion and guide for basic decisions to guide, strategize, monitor and evaluate the general formal education system. The institution of education and training in any society can be the center of development and growth of that society, because the scope of the activity of this institution includes all areas of life, especially that it covers the growth of students in different dimensions for fourteen years (four to eighteen years old) puts. After the victory of the Islamic revolution, education needed fundamental transformation for various reasons, including the need to establish the basis of Islamic education philosophy, to coordinate with the rapid movement and rapid social changes, and to take advantage of the successful educational experiences of the present era in order to be able to have a function in accordance with Islamic and revolutionary principles. On the other hand, following the demand of the wise leader of the Revolution, that fundamental transformation in education is necessary, relying on the philosophy of Iranian Islamic education and avoiding imported and imitation models, therefore, policy-making institutions in the field of education in Iran have made many efforts in this direction. They did, and one of the most fundamental of them in recent years is the compilation of the "fundamental transformation document of education in the Islamic Republic of Iran". Research methods: The current research was conducted with the aim of investigating the productivity and improvement in education in line with the six systems of the fundamental transformation document and was carried out in a descriptive and content analysis method. Findings: The results indicate that in the document on the fundamental transformation of education in the Islamic Republic of Iran, in the topic of the six sub-systems, special attention has been paid to the discussion of the necessity and solutions of transformation and productivity in education, with an emphasis on the philosophy of Islamic education and different dimensions of this issue have been examined and carefully considered. Conclusion: An efficient teacher must have 25 abilities and competences such as religious competence, devotional competence, Islamic ethics, inherent dignity, social and cultural position accepted by the society, a balanced and healthy and critical personality, familiar with the philosophy of Islamic education and the six fields of education and education, have media literacy and information and communication technology skills, research skills and the ability to produce educational content.