نویسندگان:
ابراهیم خدائی1 ، محدثه انصاری مقدم2 .1سازمان سنجش آموزش کشور
2لیسانس آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چابهار
چکیده فارسی: ارتقای وضعیت آموزشی چند دهه است که به صورت ویژه در دنیا مورد توجه قرار گرفته است در سازمان ملل در اهداف هزارهجدید، دسترسی به آموزش را جزو اهداف کلیدی خود معرفی کرد و این طور هدفگذاری کرد که تا سال ۲۰۱۵ ، تمام کودکان در هرجای دنیا، اعم از دختر و پسر، قادر باشند آموزش ابتدایی را تا انتها تکمیل کنند ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشورهای مختلف جهان گوناگون بوده و هر جامعه ای بافت و زمینه متفاوت در اینحوزه ها دارد از این رو برداشت درباره آرمانهای آموزشی یعنی آنچه باید باشد متفاوت و گاه متعارض است در صورتی کهاستانداردها به روشنی تدوین شوند، وسیله ای را فراهم می آورند که از طریق آن طریفن ذی نفع نظام آموزشی جامعه به عنواندریافت کنندگان خدمات و نظام آموزشی به عنوان ارائه دهندگان خدمات بتوانند به روشنی به بیان مقاصد خود پرداخته و تبادل افکارنمایند یافته های پژوهش نشان میدهد که در مجموع میتوان دو گروه الزامات سطح کلان و سطح خرد را در توسعه و ترویجااستاندارهای آموزشی معرفی نمود