نویسندگان:
گلناز شایسته1 ، ذوالفقار محمدی حسی کندی2 ، سلماز فرامرزی گروسی3 .1کارشناس ارشد روانشناسی
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور، خوی، ایران
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، آذربایجان غربی، ایران
چکیده فارسی: تفکر انتقادی، قضاوتی هدفمند و خودگردان است که از راه تفسیر، تحلیل، ارزیابی و استنباط به نتیجه می رسد همچنین تفسیری است مستند، مفهومی، روش شناسی، انتقاد منطقی و ریشه ای در تفکر روی آنچه قرار است درباره آن قضاوت شود زمینه و هدف: برسی تاثیر آموزش مهارت تفکر نقاد بر سازش یافتگی و ناب آوری دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهرستان بیله سوار در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع روش گروه کنترل نابرابر بود جامعه آماری در این پژوهش دانش آموزان پسر پایه ششم در مدارس ابتدایی شهرستان بیله سوار در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ به تعداد ۳۰۰ نفر بودند که از میان آنها ۱۶۹ نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه سازش یافتگی، پرسشنامه تاب آوری کارنر و دیویدسون ۲۰۰۳ و پرسشنامه مهارت های زندگی، مولفه تفکر نقاد بود آموزش با روش های یاددهی یادگیری مختلف در پنج جلسه به گروه آزمایش ارائه شد و پس از پایان آموزش، گروه ها تحت پس آزمون قرار گرفتند داده های جمع آوری شده پس از نرمال سنجی با استفاده از آزمون رگرسیون تحلیل شدند م قدار بتا برای فرضیه اول و دوم به ترتیب ۰/۳۶۲ و ۰/۱۳۲ به دست آمد یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مهارت تفکر نقاد بر افزایش سازش یافتگی و تاب آوری دانش آموزان پسر پایه ششم موثر است نتیجه گیری: با توجه به برسی های انجام شده نتیجه گیری می شود که آموزش مهارت تفکر نقاد می تواند سطح سازگاری و تاب آوری دانش آموزان پسرپایه ششم را افزایش دهد