نویسندگان:
مرضیه تارویردی1 ، سمیه سنائی پور2 ، مینو طباطبایی3 ، نفیسه صدرارحامی4 .1کارشناس ارشد مامائی
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی _دانشگاه پیام نور مرکز مبارکه
3استادیار دانشگاه پیام نور
4استادیار دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش کلاس معکوس بر شایستگی اجتماعی هیجانی دانش آموزان کلاس پنجم انجامگرفت روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان پنجمابتدایی شهر گندمان که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دادند تعداد کل جامعه آماری ۱۱۱ نفر بودند که از بین آن ها ۴۰ نفر به عنوان افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان گروه آزمایش و کنترلانتخاب شدند به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه اجتماعی هیجانی دانش آموزان SECQ استفاده شد به منظور تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی آزمون لوین برای بررسی مفروضه همسانیواریانس و آزمون کلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن داده هاو تحلیل کوواریانس با بهره گیری از نرم افزار spss۲۶استفاده شده است نتایج تحقیق نشان داد که آموزش معکوس بر همه عامل های متغیر شایستگی اجتماعی هیجانی به غیر از عاملتصمیم گیری مسئولانه تاثیر بسزائی دارد