نویسندگان:
احمدرضا نصراصفهانی1 ، سمیه سنائی پور2 ، مینو طباطبایی3 ، نفیسه صدرارحامی4 .1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی _دانشگاه پیام نور مرکز مبارکه
3استادیار دانشگاه پیام نور
4استادیار دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش کلاس معکوس بر نشاط ذهنی دانش آموزان کلاس پنجم انجام گرفت روشپژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان پنجم ابتدایی شهرگندمان که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دادند تعداد کل جامعه آماری ۱۱۱ نفر بودند که از بین آن ها ۴۰ نفر به عنوان افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرزندگی ذهنی رایان و فردریک ۱۹۹۷ استفاده شد به منظور تجزیه و تحلیل داده ازآمار توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی آزمون لوین برای بررسی مفروضه همسانی واریانس و آزمونکلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن داده هاو تحلیل کوواریانس با بهره گیری از نرم افزار spss۲۶ استفاده شده است نتایج تحقیق نشان داد که آموزش معکوس بر نشاط ذهنی دانش آموزان کلاس پنجم تاثیر بسزائی دارد