نویسندگان:
عاطفه ترکی1 ، مریم آریایی مقدم2 ، محمد مکوندی3 .1دانشگاه اصفهان
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان آبادان
3استاد راهنما دانشگاه فرهنگیان آبادان
چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف مطالعه میزان اختلالات گفتاری در دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر آبادان انجام شده است که جامعهآماری این پژوهش را دانش آموزا دسه کلاس پایه اول ابتدایی شهر آبادان تشکیل می دهند که بخشی از آن توسط پرسشمستقیم ازمعلم بدست آورده شده است این تحقیق از نوع پزوهشی است که با هدف بررسی یک فرضیه و سه سئوال انجامشده است پس از استخراج نتایج پرسشنامه زمینه و سئوالات به این ترتیب مشخص شده اند که در نمونه مورد مطالعه لکنتزبان شایعترین اختلال گفتاری در دانش آموزان بوده است و دو زبانگی در ایجاد اختلالات زبانی کودکان تاثیری بسیاری نداردهمچنین لکنت زبان در نمونه مورد مطالعه ریشه ارثی ندارد و ترس و اضطراب نیز در ایجاد اختلال زبان کمترین نقش را دارد هچنین در ادامه مقاله به انواع اختلالات گفتاری پرداخته ایم روش های را برای معلمین در مدارس ارائه داده ایم