نویسندگان:
رضا کرمی نیا1 ، زهرا نصرتی2 ، جعفر نوری3 ، تکتم نصرتی4 .1دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی شاندیز،مشهد، ایران
3استادیار روانشناسی موسسه آموزش عالی شاندیز،مشهد، ایران
4کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی کاویان،مشهد ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به رابطه انسجام روانی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی با نقش میانجی گرایانه حمایت اجتماعیپرداخته است ای ن پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی محسوب می شود و به لحاظ روش تحلیلمسیراست جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان ابتدایی ناحیه ۱ شهر مشهد در سال ۹۸ ۹۷ به تعداد ۳۵۲۰۷ نفر تشکیل میدهد در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن تمامی دانش آموزان ابتدایی ناحیه ۱ شهر مشهد با توجه به نمونه گیریدردسترس؛ نمونه مورد بررسی شامل ۲۲۵ نفر از دانش آموزان ابتدایی سه مدرسه ، دبستان مهر ۱، دبستان مهر ۲ و دبستانمحمد دانشی میباشد برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های انگیزش تحصیلی هارتر ۱۹۸۱ ،احساس انسجام آنتونوسکی ۲۰۰۶ و حمایت اجتماعی زیمت و همکاران ۱۹۸۸ استفاده شد در پژوهش حاضر جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری و همبستگی پیرسون استفاده شد و در کلیه تجزیه و تحلیل های آماری این پژوهش از نرم افزار Amos وSPSS استفاده شد نتایج فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که بین انسجام روانی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی با نقش میانجی گرایانه حمایت اجتماعی رابطه وجود دارد همچنین بین انسجام روانی و انگیزش تحصیلی رابطهمعناداری وجود ندارد و بین حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی و انسجام روانی و حمایت اجتماعی در دانش آموزان مقطعابتدایی رابطه معناداری وجود دارد