نویسندگان:
سیدمحمود میرزمانی1 ، خیرالنساء رشیدی نسب2 .1دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
2کارمند دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین عملکرد خانواده و تحمل پریشانی با اضطراب امتحان در دانش آموزان دوم ابتدایی مدارس شهر بجنورد انجام شد پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش در دسته تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی قرار می گیرد جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دوم ابتدایی مدارس شهر بجنورد خواهد بود که تعداد آنها ۴۲۵۰ نفر می باشند روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود با توجه به حجم جامعه و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان باید تعداد ۳۴۴ نفر انتخاب شوند ابزار پژوهش، پرسشنامه عملکرد خانواده کلب، پرسشنامه تحمل پریشانی گرانفسکی و همکاران ۲۰۰۱ و پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷ بود برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد در سطح توصیفی از شاخص هایی مانند میانگین، واریانس، انحراف استاندارد، فراوانی استفاده شد در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه اصلی پژوهش از تحلیل رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام و برای آزمون فرضیه های فرعی از همبستگی پیرسون استفاده شد یافته ها نشان داد عملکرد خانواده و تحمل پریشانی با اضطراب امتحان در دانش آموزان دوم ابتدایی مدارس شهر بجنورد ارتباط منفی و معناداری دارد