چکیده فارسی:
مقدمه: رفتار مصرف کننده و رفتار خرید آنی طی دهههای اخیر یکی از موضوعات مورد توجه محققان حوزه بازاریابی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی موثر بر رفتار خرید آنی بود.
روش پژوهش: این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی تحلیلی و با هدف درک تجارب افراد دارای رفتار خرید آنی و پیامدهای آن انجام شد. شیوه گردآوری دادهها مصاحبه عمیق بود. ده نفر از افراد با تجربه خرید آنی در بازه سنی ۲۰-۶۰ به صورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند.به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی و استخراج مقوله های مورد نظر، از روش پدیدارشناسی و نرم افزار MAXQDA20 استفاده شد و مضامین اصلی و فرعی پژوهش شناسایی شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بر اساس کد گذاری مصاحبه های پژوهش، ۳ مضمون اصلی روانشناسی، افکار، عواطف و احساسات افراد، شخصیت و طراحی داخلی و محیط فروشگاه و ۱۵ مضمون فرعی شامل: فوریت در رفتار، استقبال از تجربه های جدید، خوشحال نمودن خود، تخفیف گرایی، هیجان طلبی، جستجوی ایده های جدید، برون گرایی، درون گرایی، هویت شخصی، احساس غرور و دارایی، علاقه داشتن به آدم ها و جلب رضایت آنها، رنگ، نور، موزیک، چیدمان، خلق و خوی فروشنده شناسایی شد.
نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که طبق نتایج مصاحبه ها پیامدهای منفی هم به لحاظ کمی و هم کیفی بیشتر از پیامدهای مثبت بود.
Examining psychological, factors affecting impulse buying behavior
English Abstract: Examining psychological factors affecting impulse buying behavior Introduction: Consumer behavior and impulse buying behavior have been one of the topics of interest among marketing researchers in recent decades. Therefore, the aim of the present study was to investigate the psychological factors affecting impulse buying Research method: This qualitative study was conducted using an analytical phenomenological approach with the aim of understanding the experiences of people with impulse buying behavior and its consequences. The method of data collection was in-depth interview. Ten people with instant shopping experience in the age range of 20-60 were selected purposefully and were subjected to in-depth interviews. In order to analyze the qualitative data and extract the desired categories, the phenomenological method and MAXQDA20 software were used. The main and sub-themes of the research were identified. Results: The results showed that based on the coding of research interviews, there are 3 main themes of psychology, people's thoughts, emotions and feelings, personality and interior design and store environment, and 15 sub-themes including: urgency in behavior, welcoming new experiences, Making yourself happy, reductionism, excitement seeking, searching for new ideas, extroversion, introversion, personal identity, feeling proud and possessive, being interested in people and pleasing them, color, light, music, arrangement, mood The seller was identified. Conclusion: Therefore, it can be concluded that according to the results of the interviews, the negative consequences were more than the positive consequences both quantitatively and qualitatively. Keywords: impulse buying behavior, psychological factors, culture