نویسندگان:
علیرضا باریکلو1 ، معصومه ابافت شلمزاری2 .1استاد تمام پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
2مشاور، مرکز توانبخشی محیا اصفهان
چکیده فارسی: زمینه و هدف: ظهور ویروس همه گیر کووید ۱۹ کرونا بسیاری از روابط انسانی و ساختارهایآموزشی و ارتباطی را در سراسر دنیا تغییر داد این تغییرات ساختاری پس از کاهش این بیمارینیز تمامی جنبه های زندگی انسان ها از جمله رفتارهای نوجوانان را تحت تاثیر قرار داد و چالشهای جدیدی ایجاد نمود که یکی از مهم ترین این چالش ها استفاده بعضا نامتعارف از شبکه هایاجتماعی است هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگیسالم و استفاده مشکل ساز از رسانه های اجتماعی در نوجوانان دختر در دوران پسا کرونا بودهاست روش: جامعه ی هدف دانش آموزان دختر نوجوان ساکن در شهر شاهین شهر اصفهان بوده استکه تعداد ۱۰۰ نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند نمونه به صورت تصادفی دوگروه ۵۰ آزمایشی و کنترل هر گروه ۵۰ نفر تقسیم شدند که گروه آزمایشی در دوره آموزشیذهن آگاهی شرکت کردند از دو ابزار پرسشنامه سبک زندگی سالم و پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی بهره گرفته شده است یافته ها: یافته های تحقیق با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهن آگاهیباعث افزایش نمرات پرسشنامه سبک زندگی سالم و کاهش وابستگی به اینترنت و شبکه های اجتماعی در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل شده است P<۰/۰۱ نتیجه گیری: نتایج حاضر از اهمیت آموزش ذهن آگاهی در جهت ارتقای سبک زندگی سالم وکاهش استفاده دردسر ساز از رسانه های اجتماعی حمایت می کنند، بر این اساس برگزاری کارگاههای آموزشذهن آگاهی برای نوجوانان پیشنهاد می شود