نویسندگان:
محبوبه البرزی1 ، کیهان دودکانلوی میلان2 ، سما فرید مهدین لی3 .1دانشیار گروه مبانی تعلیم وتربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان ارومیه
3معلم آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه
چکیده فارسی: یکی از اهداف تعلیم و تربیت، کمک به افراد در زمینه ی زندگی با دیگران و احترام گذاشتن به آن هاست؛ برای این که فرد بتواند دراجتماع زندگی کند باید رفتار اجتماعی را بیاموزد؛ به این معنی که رفتارش باید مورد قبول اجتماع باشد یکی از راه های اجتماعیشدن و مورد قبول قرار گرفتن، رعایت انضباط و مقرراتی است که در اجتماع حکم فرماست رعایت نظم و انضباط در محیط هایآموزشی، یکی از مهم ترین اهداف تربیتی است که اولیای مدارس، آنان را در اولویت قرار می دهند و رفتارها و فعالیت آموزشی دانشآموزان نیز تا حد زیادی براساس این پدیده شکل می گیرد نظم و انضباط باعث می شود که فعالیت های دانش آموزان با موفقیتانجام گیرد و در نهایت شکوفایی حاصل گردد در این پژوهش با بحث انضباط و عوامل بی انضباطی در دانش آموزان بیشتر آشن اخواهیم شد