نویسندگان:
مصطفی نعمتی1 ، کوثر طه پور2 ، هاله احمدی3 ، سروه کرمی4 ، ماریه ملازاده5 ، سمیرا بابایی6 ، سمیرا اکبری7 .1دانشجوی دکتری گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد
3کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خوی
4کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خوی
5کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خوی
6دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
7کارشناسی علوم تربیتی
چکیده فارسی: داشتن اعتماد به نفس مناسب در دوران بلوغ و نوجوانی بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز در زندگی هر شخصمی باشد یکی از ارکان مهم آموزش و تدریس، ایجاد فضایی سالم و مناسب برای یادگیری و آموختن است در این پژوهشگردآوری داده ها به صورت تحلیلی –توصیفی و به روش کتابخانه ای انجام شده است هدف از این پژوهش نشان دادنتاثیر گذاری مدارس و معلمان بر اعتماد به نفس دانش آموزان است در ابتدا مفاهیم اعتماد به نفس و ارکان آن را بررسیکردیم و در ادامه به بیان نقش مدرسه و معلم در اعتماد به نفس دانش آموزان پرداختیم نهایتا این نتیجه حاصل شد کهعواملی همانند سخت گیری های معلم ، ایجاد محیط رقابتی ناسالم در مدرسه ، مقایسه دانش آموزان با هم بدون توجه بهتفاوت های فردی و تنبیه های نامناسب و در حضورجمع بر عزت نفس دانش آموزان اثر بدی خواهد داشت همچنینآموزش مهارت های زندگی را به دانش آموزان به عنوان راهی برای افزایش عزت نفس آنها عنوان کردیم