نویسندگان:
فاطمه ریحانیان1 ، رقیه سرباز2 ، سمیه سربار3 ، فاطمه رضاپور خاقانی4 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، مهاباد، ایران
4کارشناسی علوم تربیتی آموزش ابتدائی، دانشگاه آزاد، اسلامی ارومیه، ایران
چکیده فارسی: هدف این تحقیق بررسی بررسی رابطه سبکهای شناختی با مهارت دستخط در دانش آموزان شهر ارومیهبود روش پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش گرداوری داده ها توصیفی از نوع همبستگیبود جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ششم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد ۰۰۱ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار گرداوری دادهها چهار پرسشنامه؛ آزمون گروهی شکل های نهفته ویتکین وهمکاران ۰۷۹۰ و مهارت دستخط بود برای تجزیه و تحلیل داده های از روش های آماری ضریب همبستگیپیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد ارتباط مثبت و معنی داری بین سبک های شناختی وابسته به زمینه ۰/۶۰۳ و سبک های شناختی نابسته زمینه با مهارت دستخط ۰/۳۳۶ وجود دارد