نویسندگان:
امیر قربان پور لفمجانی1 ، اقدیس علیدوستی2 ، محمدرضا سلیمانپور3 ، الهام ضرقامی4 .1دانشیار مشاوره، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. (نویسنده مسئول)
3استادیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی، واحد ورامین پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی ورامین ایران
4استادیار گروه روانشناسی واحد ورامین پیشوا، دانشگاه ازاد اسلامی ورامین ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای تدریس از دیدگاه فنستر ماخر و میزان بکارگیری آن توسط معلمان مدارس ابتدایی شهرستان پیشوا بود پژوهش حاضر برحسب هدف، تحقیقی کاربردی، از نظر نوع داده ها، کمی، و از نظر نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان پیشوا که شامل ۵۲۱ نفر هستند از این جامعه آماری ۱۰۹ نفراز معلمان به عنوان نمونه آماری مشخص و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند در نهایت تعداد ۱۰۰ پرسشنامه تکمیل شده جهت ورود داده ها در نرم افزار آماری spss۲۴ انتخاب گردید ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، کتابخانه و پرسشنامه هایی بود که توسط افراد نمونه اماری مورد مطالعه تکمیل شد در پژوهش حاضر یک پرسشنامه استاندارد که رویکرد تدریس تکلیفی را می سنجد براساس طیف لیکرت ۵ گزینه ای تهیه وتنظیم گردید این پرسشنامه دارای ۳۴ سوال است که جهت سنجش رویکرد تدریس مآخر به کار گرفته شد زیر مقیاس های این پرسشنامه عبارت اند از: هوشمندی، پاسخدهی، انگیزه، تعهد برای تدریس، مکالمه موثر، نگرانی برای پیشرفت، کمک هدفمند و آموزش غیر رمی، نتایج تحلیل همبستگی نشان داد خرده مقیاس های میزان بکارگیری رویکرد فنتسر ماخر در تدریس معلمان مدارس رابطه معناداری وجود دارد همچنین نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف نشان داد خرده مقیاس های میزان بکارگیری رویکرد فنستر ماخر درتدریس معلمان می توانند تغییرات در یادگیری فراگیران را به خوبی نشان دهند بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت با به کارگیری رویکردهای تدریس فنستر ماخر توسط معلمان میزان یادگیری در فراگیران در حد بالایی محقق می گردد