نویسندگان:
سیدعلیرضا امین1 ، کوثر طه پور2 ، ماریه ملازاده3 ، نیره بابازاده4 ، شقایق محمدی5 ، مرضیه امیرپوراصل6 ، رقیه کرمی قره قشلاقی7 .1طلبه درس خارج حوزه علمیه قم/ دانشآموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد
3کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خوی
4کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
5کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
6کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
7کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: دانش آموزان ممکن است در اکثر مهارت های زبان نوشتاری از قبیل دستخط ، هجی کردن و املا ، نقطه گذاری، کاربرد حروف بزرگ و انشا مشکل داشته باشند اما شایع ترین اختلال بیان نوشتاری ، ضعف در هجی کردن و املاست غلط های املایی دانش آموزان در گروه های نارسا نویسی ، وارونه و قرینه نویسی ، تمیز دیداری ، توالی دیداری ، دقت ،حافظه و حساسیت شنیداری و آموزشی طبقه بندی می شوند در این پژوهش به صورت تحلیلی –توصیفی و به روشکتابخانه ای هر یک از علت های مشکلات املاء نویسی در دانش اموزان را بررسی کرده و برای هر کدام از آنها راهکارهاییرا ارائه داده ایم ؛ همچنین شیوه های نوین در املاء نویسی را بیان کرده ایم یک معلم با توجه به نقش مهم خود در فرایندیاددهی – یادگیری بایستی که به مشکلات املایی دانش آموزان اهمیت داده و در جهت رفع آنها تلاش لازم را انجام دهد دانش آموزی که در املانویسی مشکل داشته باشد ، خود به خود در درس های دیگر نیز دچار مشکل می شود ؛ پس اینموضوع اهمیت دقت و توجه به مشکلات املای دانش آموزان و تلاش برای حل آن را دوچندان می کند