نویسندگان:
احسان ابراهیمی1 ، مبینا قلی پور شوشتری2 .1استادیار تفسیرتطبیقی، گروه تفسیر، مدرسه عالی تفسیر و علوم قرآن، مجتمع آموزش عالی امامخمینی، جامعهالمصطفی العالمیه، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
2دانشجوی آموزش ابتدایی پردیس فرهنگیان فاطمه الزهرا اهواز
چکیده فارسی: امروزه مفهوم برنامه درسی وسیع تر از تهیه و تدوین رئوس مطالب درسی است و آن عبارت است از پیش بینی کلیه فعالیت هاییاست که دانش آموز تحت رهبری و هدایت معلم در مدرسه وگاهی خارج از آن برای رسیدن به هدف های مشخص باید انجام گیرد تغییرات آموزشی و برنامه های درسی، واقعیت هر روزه نظامهای آموزشی است و نظامهای آموزشی تقریبا هر دهه یکبار به تغییرآموزشی و برنامه های درسی دست میزنند در این مقاله، ضمن بررسی وضعیت کلی برنامه درسی در مقطع ابتدایی و مطالعه موردیبرنامه درسی در پایه ششم ابتدایی، در این مقاله به این نتیجه رسیدیم که سیستم آموزشی و برنامه ریزی درسی از کشوری به کشوردیگر، متفاوت است و می توان با استفاده از بعضی از روش های مشارکت مثل ملاقاتهای حضوری، برگزاری سمینارها، کارگاه هایآموزشی، گردهمایی های عمومی، ارسال پرسشنامه به مدارس، تحقیق و اجرای آزمایشی مدارس تجربی و استفاده از اینترنت ازتجاربشان در جهت ارتقاء وضعیت آموزش و پرورش کشورمان استفاده کرد