نویسندگان:
فرشته موحدیان عطار1 ، محمدرضا فولادی2 ، علی کبیری3 .1کارشناس ارشد مطالعات زن و خانواده، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
2دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: در پژوهش و تحقیق پیش رو ابتدا به بررسی تبیننی مفهوم دنیای مطلوب ۱۹۹۸ پرداخته می شود تا بتوان با نگاهی دقیق به تحلیل این مفهوم پرداخت و سپس به تاثیر این مفهوم در کاهش تعرض های رفتاری نوجونان با والدین پرداخته می شود پژوهش به شیوه تحلیل روایی و کتابخانه ای صورت گرفته و ابزار گردآوری داده ها، مطالعات گوناگون و یادداشت های روزانه و بررسی های مشاهده ای دو نفر از دانشجومعلمان رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان بوده که در طی دو سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۰ در شهر اصفهان به کارورزی مشغول بوده اند بررسی های صورت گرفته بخصوص در مدارس متوسط اول ودوم بیانگر این است که از دغدغه های مهم کادر آموزشی و مدیریتی این مدارس این است که برخی ازدانش آموزان رفتاری مطابق با انتظارات مدرسه نخواهند داشت و بررسی های عمیق در مورد این دسته از دانش آموزان تصدیق می کند که این الگوی رفتاری را در محیط خانه و خانواده نیز مد نظر دارند از سویی بررسی عمیق نظریه گلسر ومفاهیم موجود در نظریه او ما را به مفهوم دنیای مطلوب می رساند که با مدنظر داشتن آن می تون به تغییرات رفتاری سازگارها در گروه های سنی مختلف از جمله نوجوانان به شیوه اصولی و مطلوب پرداخت یافته ها و بررس های صورت گرفته مشخص می کند که با در نظر گرفتن نکته مد نظر گلسر، یعنی: ورود به دنیای مطلوب نوجوانان، می توان جایگاه ذهنی مطلوبی از خود در ذهن او ساخت و به تبع آن با کاهش تعارضات رفتاری از سوی این نوجوانان روبرو شد