نویسندگان:
علی ربانی خوراسگانی1 ، لیلا امام علی پور2 ، سعیده امام علی پور3 .1استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2کارشناس ارشد مدیریت آوزشی
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
چکیده فارسی: درتحقیق حاضر هدف آشنایی با مفهوم خجالت و ابعاد مختلف آندر محیط های فردی، اجتماعی، خانواده و مدرسه می باشد هم چنین سعی بر این است با ارائه راهکارهایی برای والدین و معلمی جهت رفع خجالت به این کودکان کمک کنیم روش این مقاله از نوع شبه آزمایشی می باشد و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه و مشاهده استفاده شده است در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ یکی از دانش آموزان توجه مرا به خود جلب کرد، وقتی ازاو سوالی می پرسیدیم با وجود اینکه جواب آن را می دانسیت از خجالت قادر به پاسخگویی نبود و یا هر موقع از او می خواستیم پای تخته بیاید سرش را پایین می انداخت اکثر اوقات مشغول جویدن ناخن هایش بود وموقع حرف زدن لکنت به این دانش آموز کم رو کمک کنیم بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات، با راهکارهایی همچون کمک گرفتن از مدیران، والدین و تشویق او به صحبت در جمع و در نظر گرفتن توانائی هایش ، اعتماد به نفس دانش آموز را تقویت و مشکل کمرویی وی را برطرف نماییم