نویسندگان:
علی شیخ الاسلامی1 ، معظمه بهرام نژاد2 ، مسلم دانش پایه3 ، عاطفه مازوساز4 .1دانشیار علوم تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی
3دکتری روان شناسی تربیتی
4دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر نقش واسط های اشتیاق تحصیلی در رابطه میان تاب آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلیدانش آموزان است روش پژوهش توصیفی است و بهواسطه شناسایی روابط میان متغیرها در قالب ارائه مدلساختاری و طرح پژوهش همبستگی انجام شده است نمونه پژوهش برابر با ۲۱۰ نفر بود و دانشآموزان به سهابزار پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش ۲۰۰۶ ، پرسشنامه تاب آوری تحصیلی مارتین ۲۰۰۱،۲۰۰۳و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس ۲۰۰۴ پاسخ دادند و درنهایت ۲۰۰ پرسشنامه مبنایتحلیل های آماری قرار گرفت برای تحلیل داده ها در این پژوهش، از روش مدلیابی معادلات ساختاری به کمکنرم افزار اموس استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد که تاب آوری تحصیلی بر سرزندگی تحصیلیدانش آموزان تاثیر مستقیم و معنادار دارد یافته های پژوهش معناداری اثر مستقیم تاب آوری بر سرزندگیدانش آموزان را نشان داده و به واسطه رابطه غیرمستقیم آنها نیز تائید کننده نقش واسطه ای اشتیاق تحصیلیدر میان آنها بوده اند بر اساس یافته ها میتوان نتیجه گرفت که تاب آوری تحصیلی بر سرزندگی تحصیلیدانشآموزان اثرگذار بوده و آن به واسطه اشتیاق تحصیلی است؛ بنابراین میتوان از تاب آوری تحصیلی برایایجاد سرزندگی تحصیلی استفاده کرد و دراین ارتباط به موضوع اشتیاق تحصیلی توجه کرد