نویسندگان:
غلامحسن مقیمی1 ، زهرا عزیزی2 ، حسین عزیزی3 ، شاپور احمدی نسب4 ، رضا عزیزی5 .1استادیار گروه تاریخ معاصر و تمدن اسلامی، مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
2کارشناس ارشد روانشناسی ، مدرس دانشگاه پیام نور
3کارشناس ارشد روانشناسی
4کارشناس ارشد آموزش زبان
5کارشناس مدیریت برنامه ریزی فرهنگی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک بر بهبود رابطه مادر کودک، افزایش هوش هیجانی و کاهش م شکلات رفتاری کودکان پیش دب ستانی انجام شد این پژوهش از نوع شبه آزمای شی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی مادران دارای کودکان مشکلات رفتاری و هیجانی مراجعه کننده به مراکز مشاوره ی شهر کرمانشاه بودند که از میان آنان ۲۰ نفر به شیوه نمونه گیری در د سترس انتخاب و به شکل انتساب تصادفی در دو گروه آزمای شی و کنترل قرار گرفتند گروه آزمایشی دریافت کننده آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک در ۱۰ جلسه هر جلسه ۲ ساعته بود و مادران گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک بر رابطه مادر فرزند و مولفه های آن تعارض، وابستگی و صمیمیت و همچنین بر افزایش هوش هیجانی وکاهش مشکلات رفتاری در کودکان تاثیر دارد