نویسندگان:
معصومه راشدی1 ، داود طهماسب زاده شیخلار2 ، فاطمه یارخواه3 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز ،
3دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه انگیزش شغلی با رضایت شغلی با میانجیگری سبک مدیریت مدیران مدرسه از دیدگاه معلمانانتقالی مدارس ابتدایی ناحیه ۴ تبریز انجام یافته است این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق ، توصیفی و از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش حاضر، دبیران انتقال یافته از مقطع دبیرستان به مقطع ابتدایی به تعداد ۱۴۸ نفر می باشد که طبق جدول مورگان تعداد ۱۱۰ نفر با روش تصادفی طبقه ای نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شدند جهت سنجش سبک مدیریت مدیران از پرسشنامه باردنز و متزکاس ۱۹۶۹ و برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه کندال و هیولین ۱۹۶۹ و انگیزه شغلی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که ضمن بررسی روایی آنها توسط اساتید راهنما، برای محاسبه پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و با اجرای محدود میزان پایایی برای سبک مدیریت ۹۱/۰ و رضایت شغلی ۷۸/۰ و انگیزش شغلی ۸۹/۰ بدست آمد برای تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق از تی تک نمونه ای و آنالیز واریانس یک راهه و برای تحلیل روابط بین متغیر ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل فرضیه میانجی از روش تحلیل مسیر استفاده شد بررسی سوالات تحقیق نشان داد که دبیران از نظر رضایت و انگیزه شغلی در وضعیت خوبی قرار دارند و سبک مدیریت مدیران از نظر دبیران سبک وظیفه مداری می باشد همچنین نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق نشان داد که بین انگیزه شغلی معلمان انتقالی با رضایت شغلی و سبک مدیریت مدیران با رضایت شغلی و انگیزش شغلی رابطه مثبت وجود دارد همچنین بین انگیزه شغلی معلمان انتقالی و رضایت شغلی با میانجیگری سبک مدیریت مدیران مدارس رابطه مثبت وجود دارد