نویسندگان:
طوبی شاکری گلپایگانی1 ، کیومرث خطیرپاشا2 ، قاسم طالبی پنبه چوله3 ، ام البنین برهانی4 .1استادیار گروه مطالعات زنان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد ساری
3دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد ساری
4دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد ساری
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه برحافظه کاری و توجه انتخابی در دانش آموزان دختر چهارم ابتدایی دارای اختلالات ریاضی شهر ساری که تعداد آنها ۱۰۰ نفر بودند انجام گرفت و نتایج حاصل نشان داد که با توجه به میانگین حافظه کاری دانش آموزان قبل و پس از مرحله پس آزمون محاسبات ذهنی با چرتکه و همچنین پس از آن، در مرحله پیگیری به ترتیب برابر با ۴/۶، ۸۵/۱۰ و۱/۱۵ به دست آمده است ، این بدین معناست که آموزش محاسبات ذهنی با چرتکه در مرحله پس آزمون و پیگیری باعث افزایش حافظه کاری دانش آموزان گردیده است با توجه به میانگین توجه انتخابی دانش آموزان قبل و پس از مرحله پس آزمون محاسبات ذهنی با چرتکه و همچنین پس از آن، در مرحله پیگیری به ترتیب برابر با ۱۵/۴۴۶، ۹/ ۴۵۴ و۹۵/۵۲۰ به دست آمده است این بدان معنی است که مداخله آموزش اثربخشی محاسبات ذهنی با چرتکه موجب بهبود توجه انتخابی دانش آموزان شده است