نویسندگان:
سعیده عباس زاده1 ، محمد محمدی2 ، آیناز قادری3 .1دانشجوی دکتری گروه مطالعات زن و خانواده، گرایش حقوق زن در اسلام، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2آموزگار ابتدایی ، اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان، ایران
3آموزگار ابتدایی ، اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان، ایران
چکیده فارسی: عصر حاضر، عصر تغییرات سریع و بنیادین در جلوههای مختلف زندگی بشری است آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از ارکاناساسی زندگی اجتماعی از این قاعده مستثنی نیست کاهش جمعیت جوان و به تبع آن کاهش جمعیت دانش آموزی در ایران بالاخص در مناطق روستایی و کم جمعیت ، دلیلی خواهد بود که ما را ناگزیر به تداوم استفاده از کلاسهای کوچک و چندپایه در مقطع ابتدایی می کند وجود چنین کلاسهایی در نظام آموزشی چالش های مختلفی را پیش روی آموزش و یادگیری اثربخش قرار می دهد یکی از این چالش ها استفاده از روشهای تدریس مطلوب برای کلاسهای چندپایه ابتدایی است در این مقاله با رویکرد مروری توصیفی سعی شده است تا مروری بر روشهای مطلوب تدریس موجود انجام گیرد با تحلیل مستندات علمی جمع آوری شده، چندین روش تدریس از جمله روش تدریس تلفیقی ، روش تدریس ایفای نقش ، روش تدریس همیاری و بحث گروهی و روش تدریس همتاآموزی یا همیار معلم ، به عنوان روشهای تدریس مطلوب در کلاسهای چندپایه ابتدایی شناخته شد