نویسندگان:
سید علی اصغر سلطانی1 ، شکیبا عابدینی2 ، علیرضا رستم زاده3 .1دانشیار گروه زبان انگلیسی و مطالعات بین فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ،آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان سرایان
3آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان سرایان
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و خودراهبری یادگیری با درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است سه پرسشنامه استانداردمورد استفاده قرار گرفت و پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل ۱۹۹۹ ، پرسشنامه استاندارد درگیری تحصیل اسچوفیلی و همکاران ۱۹۹۶ و پرسشنامه یادگیری خود راهبر فیشر و همکاران، ۲۰۱۳ استفاده شد ابتدا امر بنا بر این بود که نمونه برداری به شکل تصادفی طبقه ای صورت گیرد اما با شرایط ویژهای که پس از اپیدمی ویروس کرونا اتفاق افتاد نمونه گیری به شکل در دسترس و از طریق انتشار لینک انجام گرفت تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نگارش ۲۶ و با ۱۹۹ نمونه انجام شد نتایج پژوهش نشان داد خودراهبری یادگیری به تنهایی ۲۴ درصد از درگیری تحصیلی را تبیین می کند و خلاقیت هیجانی با وجود داشتن رابطه معنادار، در این خصوص کمکی نمی کند همچنین در میزان خلاقیت هیجانی میان رشته های مختلف تحصیلی تفاوتی بدست نیامد پیشنهاد می شود جهت تقویت درگیری تحصیلی دانش آموزان، کارگاه های مهارت های خودراهبری یادگیری برگزار گردد