نویسندگان:
سیده فائزه صفدرزاده1 ، میلاد خامه2 ، حمیدرضا زارع3 ، حمید رنجبر4 .1دانشجوی دکتری مطالعات حقوق خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران/ مدرس دانشگاه جامع علمی کاربرد، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
4دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: هدف این نوشته، راهکارهایی برای ایجاد اعلاقه و انگیزه در کودکان، نوجوانان در درس قرآن کریم است در کشور ما با توجه به حایگاه خاص دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قراندر اعتقادات دینی باید آموزش قرآن مورد توحه همگان باشد و شرایط لازم برای تحقق این این امر فراهم شود انگیزه است که شروع یک کار و ادامه دادن آن را ممکن می کند رفتار دارای انگیزه رفتاری با انرژی و جهت دار و دنباله دار است انگیزه به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر یادگیری درس قران می باشد پژوهش حاضر با مرور بر پژوهش های پیشین مرتبط با انگیزه در آموزش قرآن و یک جمع بندی کلی به ۱۰ راهکار برای ایجاد انگیزه در دانش اموزان مقطع ابتدایی دست پیدا کرد این راهکار ها شامل : ۱ برگزاری کلاس قران خارج از فضای کلاس درس۲ استفاده از رحل برای تلاوت قران کریم ۳ استفاده از داستانهای انبیای الهی و مثالهای مربوط به آن ها ۴ حفظ و ترجمه دعاهای قرآنی، برای خواندن و تکرار دعاها ۵ تهیه احادیثی در فضیلت قران کریم ۶ برگزاری مسابقه از آثار قلمی دانشآموزان در مورد یک مساله قرآنی ۷ بهره گرفتن از حضور علما و استادان قرآنی در کلاس ۸ شرکت کردن دانش اموزان در مراسمات ترحیم و برنامه های مسجد محل ۹ سعی در ایجاد خاطره های خوش و تجربه مثبت در کلاس قران از راه های مختلف ۱۰ شرح ضرب المثل های قرآنی