نویسندگان:
الهام شریعتی1 ، نیر دشتی2 ، اسماعیل محرمی اقدم3 .1استادیار حقوق، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز،
3کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیرآموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش بررسی تاثیر آموزش به روش مونته سوری بر روی خلاقیت و درگیری تحصیلی در کودکان پیش دبستانی آموزش و پرورش ناحیه یک شهر تبریز بود جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه کودکان پیش دبستانی ۶ساله دختر و پسر که در سال تحصیلی۱۴۰۰ ۱۴۰۱مشغول به تحصیل بودندکه تعداد کل آنها ۶۹۸۵ نفر است نمونه های مورد مطالعه در این تحقیق به صورت در دسترس انتخاب شدند و ۲۸ نفر به عنوان گروه هدف انتخاب شدند در مرحله اول پرسشنامه های خلاقیت و درگیری تحصیلی به نوآموزان داده شد و در مرحله بعدی نوآموزان در دو گروه آزمایش ۱۴نفره گروه کنترل ۱۴ نفره قرار گرفتند برنامه آموزش به روش مونته سوری برای گروه آزمایش به مدت ۳ماه اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد و بعد از اتمام جلسات آموزشی، دوباره پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق به طور کلی از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و جهت بررسی اثربخشی آموزش به روش مونته سوری بر متغیرهای وابسته تحقیق از تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش به روش مونته سوری بردرگیری تحصیلی و پرورش خلاقیت کودکان نوآموزان تاثیر معنی داری داشت