نویسندگان:
زهرا سادات ایزدی1 ، نیر دشتی2 ، اسماعیل محرمی اقدم3 ، علی اقبالی4 .1کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
2دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز،
3کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیرآموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
4استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران،
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر برنامه خودنظارتی اقتصاد ژتونی مدرسه محور بر دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی است آزمودنی ها شامل تعداد ۴ نفر از دانش آموزان پسر پایه چهارم دبستان در مقطع سنی ۱۰ ۱۱ ساله در سالتحصیلی۱۴۰۰ ۱۴۰۱ هستند که به روش نمونه گیری در دسترس، از یکی از مدارس مقطع ابتدایی ناحیه یک شهر تبریز که درفرم معلم CSI ۴ و سپس توسط یک روانپزشک متخصص تشخیص بیش فعال و نقص توجه داده شدند روش تحقیق از نوع طرح تک آزمودنی است که بر اساس آن رفتارهای آماج بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری، طی سه مرحله خط پایه شامل مشاهده فراوانی این سه رفتار در آزمودنی ها ، مرحله مداخله شامل آموزش راهبرد برنامه خودنظارتی اقتصاد ژتونی و ثبت فراوانی این رفتارها توسط آزمودنی ها و مرحله پیگیری بررسی تداوم زمانی اثر برنامه خودنظارتی اقتصاد ژتونی بر رفتارهای مذکور مورد بررسی قرار گرفتند در تحلیل داده های پژوهش، از تحلیل دیداری و ترسیم نمودار استفاده شد در تحلیل دیداری، تغییرات حاصل از مداخله براساس سطح، روند و تغییرپذیری مشاهدات، بررسی و تفسیر شد نتایج نشان داد که آموزش راهبرد برنامه خودنظارتی اقتصاد ژتونی موجب افزایش میزان توجه و کاهش رفتارهای آماج بی توجهی و بیش فعالی و تکانشگری در دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه / بیش فعالی می شود