نویسندگان:
سیده سمیه خاتمی1 ، زلیخا رضوانی2 .1استادیار منابع اسلامی قرآن و نهج البلاغه، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. (نویسنده مسئول)
2معلم مقطع ابتدایی، دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، آموزش و پرورش، گنبد کاووس،
چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تاب آوری خانواده و انسجام خانواده باتحمل پریشانی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان گنبدکاووس می باشد روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها از نوع همبستگی است جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گنبدکاووس به تعداد ۱۹۰۰۰ می باشد نمونه بر اساس جدول مورگان ۳۸۴ نفر انتخاب و به صورت خوشه ای چندمرحله ای گزینش می شوند روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی خوشه ای می باشد بدین صورت که ضمن تقسیم شهر گنبد به پنج پهنه جغرافیایی از هر پهنه، یک منطقه، از هر منطقه، پنج مدرسه انتخاب شد برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده شد ابزار استفاده شده پژوهش حاضر شامل مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون ۲۰۰۳ پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر ۲۰۰۵ DTS و مقیاس انسجام خانواده شاکری در سال ۱۳۸۲ است نتایج نشان داد که بین تاب آوری خانواده و انسجام خانواده با تحمل پریشانی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان گنبدکاووس رابطه معناداری وجود دارد بین تاب آوری خانواده با تحمل پریشانی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان گنبدکاووس رابطه معناداری وجود دارد بین انسجام خانواده با تحمل پریشانی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان گنبدکاووس رابطه معناداری وجود دارد