نویسندگان:
مرضیه محصص1 ، جماگل مختوم نژاد2 .1استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه غیر دولتی شمس، معلم مقطع ابتدایی شهرستان گنبد کاووس
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین مسولیت پذیری و خوش بینی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان پایه ششم شهر گنبدکاووس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰بود روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ی ششم شهر گنبد کاووس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد ۳۶۶ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب و به پرسشنامه های مسئولیت پذیری روانشناختی کالیفرنیا ۱۹۸۷ ، اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران ۲۰۰۲ و خوش بینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران ۲۰۱۳ ، پاسخ دادند نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد مسئولیت پذیری و خوش بینی تحصیلی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی نقش معنادار دارد بین مسئولیت پذیری و اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد بین خوش بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد در این مطالعه مشخص شد مسئولیت پذیری و خوش بینی تحصیلی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی نقش معنادار دارد لذا با آموزش و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها می توان به همه دانش آموزان در افزایش مسئولیت پذیری و خوش بینی تحصیلی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی کمک نمود