نویسندگان:
نیر دشتی1 ، اسماعیل محرمی اقدم2 .1دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز،
2کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیرآموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش تعیین رابطه روحیه علمی و برنامه درسی پنهان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول در شهر آذرشهر بود جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه ی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول در شهر آذرشهر در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ بود برای انجام نمونه پژوهش با استفاده از جدول کرچسی و مورگان ۱۴۸ نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و از آنها خواسته شد که برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه های برنامه درسی پنهان فتحی و اجارگاه ۱۳۸۵ ، پرسشنامه روحیه علمی حسین زاده ۱۳۹۵ را تکمیل کنند همچنین از کارنامه ی تحصیلی دانش آموزان نمره معدل ترم به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی استفاده گردید تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت نتایج پژوهش نشان داد بین روحیه علمی و برنامه درسی پنهان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول در شهر آذرشهر رابطه معناداری وجود دارد نتایج رگرسیون بین متغیر های روحیه علمی و برنامه درسی پنهان با پیشرفت تحصیلی همبستگی معناداری را نشان داد با توجه به ضرایب تعیین معلوم شد که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می تواند متاثر از روحیه علمی و برنامه درسی پنهان باشد