نویسندگان:
محمد جواد فلاح1 ، نرگس ضیایی2 ، فاطمه عیسی پره3 ، معصومه معصومی مقدم4 .1دانشیار گروه اخلاق، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، مرکز امام خمینی ره کاشان
3دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، مرکز امام خمینی ره کاشان
4دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، مرکز امام خمینی ره کاشان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر به کارگیری روش های نوین و خلاق در تدریس جامعه شناسی پایه یازدهم انسانی بر مشارکت کلاسی دانش آموزان انجام شده است روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها ،توصیفی همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش شامل مجموعه دانش آموزان دختر پایه یازدهم انسانی دبیرستان نرجس کاشان در سال تحصیلی۱۴۰۲ ۱۴۰۱ به تعداد ۶۰ نفر می باشد از این جامعه ،نمونه ای به حجم ۳۰ نفر و به روش تصادفی انتخاب شد به منظور پی بردن به میزان مشارکت کلاسی دانش آموزان درفرایند تدریس ازپرسشنامه آنلاین محقق ساخته، استفاده گردید این پرسشنامه دارای ۵ سوال۵ گزینه ای و یک سوال تشریحی وهدف آن، سنجش میزان مشارکت کلاسی دانش آموزان در درس جامعه شناسی پایه یازدهم انسانی بود برای تجزیه و تحلیل داده ها، امتیازات کلی همه دانش آموزان توسط نرم افزار اکسل باهم جمع گردید ومیانگین آنها به دست آورده شد که درنهایت نتایج آن درجدول ونمودار نمایش داده شد نتایج تحقیق نشان داد عواملی چون یکنواختی کلاس درس ،عدم جذابیت کلاس درس و عدم استقبال معلم از مشارکت دانش اموزان منجربه عدم مشارکت دانش آموزان درفرایند تدریس می شود لذا راهکارهایی همچون به کارگیری بازی های آموزشی وپانتومیم، کارگروهی، بحث کلاسی، و برای افزایش مشارکت دانش آموزان در امر تدریس ارائه گردید