نویسندگان:
معصومه سادات فرحی1 ، وحید پوراصفهانی2 .1دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران.
2دانشجو ی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب هدیه آسمان سال پنجم ابتدایی با توجه به معیارهای رویکرد دینی پیشنهادی است معیارهای رویکردهای پیشنهادی در این بررسی عبارتند از: بررسی نشانه هایی سنت گرایی تحولی واقع گرایی سازه گرایانه انواع دانش در کتاب درسی دانش واحد، دانش متکثر، دانش نیازمحور انواع مکملیت به علاوه ی ویژگی های خاص کتاب درسی، خارج از این محورها که مورد بررسی قرار گرفت بررسی انجام شده نشان می دهد که عمده مباحث مطرح شده در متن درس و فعالیت های آن، مبتنی بر دانش واحد خداست که از اقسام حقیقی علوم مطرح می شود؛ اصل ۱ ناظر به برنامه درسی در بسیاری از بخش های کتاب به عنوان اصل قالب به حساب می آید نشانه های سنت گرایی تحولی به عنوان مبنای منطق رفتاری درگذشته و حال، بسیار زیاد مشاهده شد در نهایت استفاده از شیوه ی داستانی برای ارائه مباحث درسی منطبق با ویژگی های روان شناختی دانش آموزان بوده است در پایان می توان بیان کرد که در تحلیل محتوای کتاب درسی هدیه های آسمان سال پنجم نوع دید فرد تحلیل کننده در انتخاب برخی از رویکردهای متناسب با محتوای درس می تواند بسیار تاثیرگذار باشد