نویسندگان:
میثم کهن ترابی1 ، فاطمه صغری نخعی2 .1استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه بزرگمهر قائنات، قائنات، ایران.
2کارشناس علوم تربیتی مدیریت و برنامه ریزی
چکیده فارسی: اضطراب امتحان یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی و ضعیف شدن پایه تحصیلی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی است دانش آموزان جهت موفقیت تحصیلی تحت فشار زیادی از جانب والدین و معلمان هستند، زیرا موفقیت تحصیلی یکی از نشانه های پیشرفت در زندگی آنها است و این چالش نیازمند سالم بودن در ابعاد مختلف جسمانی و روانی است افراد قبل از امتحان اضطراب دارند که این اضطراب اگر بیش از حد باشد می توان به عنوان اضطراب امتحان از آن یاد کرد اضطراب هنگام آماده سازی برای امتحان و در حین امتحان امری طبیعی است اما اگر اضطراب بیش از حد باشد برعملکرد افراد تاثیر منفی می گذارد دانش آموزان فراوانی هستند که با وجود استعداد و انگیزه به طور حیرت آوری در امتحانات خود شکست میخورند در واقع اضطراب امتحان، یک پدیده جهانی است که سالیانه میلیون ها دانش آموز در سراسر جهان آن را تجربه می کنند در این پژوهش، اضطراب به عنوان شایع ترین اختلال روانی موجود و عامل مهمی در بروز ناسازگاری های اجتماعی و اختلال در یادگیری و سلامت روانی مورد مطالعه قرار گرفت و با توجه به اینکه یافته ها نشان از میزان اضطراب دانش آموزان بر عملکرد تحصیلی آنان تاثیر دارد و حتی مشاهده شد برخی دانش آموزان به علت اضطراب، از رفتن به مدسه امتناع می کنند؛ توجه و پرداختن به آن به عنوان یک معضل و مانع اصلی پیشرفت و رشد تحصیلی، و ارائه راهکارهایی برای رفع آن یک ضرورت و هدف آموزش صحیح است بنابراین در این پژوهش سعی شد که ابتدا موضوع شکافته شود و سپس با توجه به یافته ها، راهکارهایی ارائه شود