نویسندگان:
افسانه خواجوند خوشلی1 ، زهره حمزه نژاد2 ، محمدجواد حمزه نژاد3 .1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران.
چکیده فارسی: در هر جامعه یکی از اهداف تعلیم و تربیت پرورش توانایی های فکری و شناختی دانش آموزان است به گونه ای که فرد بتواند به طور مستقل درباره مسائل مختلف بیاندیشد و فرایندهای شناختی اش را برای استفاده بهینه و در جهت مطلوب هدایت کند سیاست های آموزشی نهاد آموزش و پرورش، علاوه بر توسعه علمی و گسترش سطح سواد و معلومات، شامل رشد و بالندگی بهداشت روانی جامعه نیز می گردد کودکان و نوجوانان بهترین سال های عمر خود را در مدرسه می گذرانند و تجربه هر گونه شکست یا موفقیت در این دوران، تاثیری عمیق بر نگرش مثبت یا منفی آن ها از خود و توانایی هایشان بر جا می گذارد موفقیت و پیشرفت در تحصیل علاوه بر رشد علمی به سلامت روانی دانش آموزان نیز کمک می کند از سوی دیگر، عدم موفقیت تحصیلی و فشارهای روانی ناشی از آن، بهداشت روانی را برهم زده، دانش آموز و جامعه را متحمل خسارت های جبران ناپذیری می نماید روش تحقیق کتابخانه ای می باشد