نویسندگان:
علی رضا حیدری1 ، زینب عابدی2 .1دانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران.
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش نظم بخشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی انجام شد روش تحقیق:نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود جامعه آماری شامل ۳۴۰ نفر دانش آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم دبستان دخترانه سما شهر اراک در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بود نمونه آماری شامل ۳۰ نفر از دانش آموزان دارای این اختلال که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند دانش آموزان در۲۰ جلسه آموزش نظم بخشی شرکت کردند برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد تشخیص اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه سواری ،۱۳۹۱ و پرسشنامه عملکرد تحصیلی اجرایی در مدرسه آموزگاران و مشاور مدرسه ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ استفاده شد داده ها توسط آزمون تحلیل کو ا ر یانس یک راهه تحلیل شدند یافته های پژوهش نشان داد که در پس آزمون ، نمرات گروه آزمایش و کنترل در نمره عملکرد تحصیلی ر د گیری تکلیف، مدیریت وسایل، مدیریت زمان و برنامه ریزی تکلیف ، تفاوت معناداری دارند نتایج آزمون تحلیل کو ار یانس یک راهه نشان داد که آموزش نظم بخشی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی اثر بخش بوده است