نویسندگان:
محمد ثناگویی زاده1 ، رضا مسعودی2 ، اویس نظری کتولی3 .1استادیار گروه مطالعات خانواده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، قم، ایران.
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان ، واحد شهید بهشتی گنبد کاووس
3لیسانس مدیریت آمور اداری و منابع انسانی ، کارمند دانشگاه فرهنگیان استان گلستان
چکیده فارسی: کودکان ، گل های باغ زندگی، ثمرات زندگی خانوادگی و آینده سازان جامعه هستند در روزگار ما، وجود آنها توجه بیشتری را از جانب خانواده ها و اولیای امور آنها از جمله مدارس و می طلبد اما در عین حال، انواع مشکلات و مسائلی را که خانواده ها با آن دست به گریبانند، بر تربیت و شخصیت آنها تاثیر می گذارد؛ از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی، افزایش جمعیت و تراکم ، زندگی شهرنشینی و تجمل گرایی باید توجه داشت که بسیاری از اختلالات روانی که در بزرگسالی به چشم می خورد ریشه در مشکلات دوران کودکی و نوجوانی دارد؛ مشکلاتی در خانواده ها از جمله: اختلاف بین والدین، طلاق، فقر، اعتیاد و همه بر شکل گیری شخصیت کودک تاثیر می گذارد و باید توجه داشت که رفتار کودک در واقع بازتاب و آینه ای از وجود پدر و مادر و فضای حاکم بر خانواده اوست اختلالات رفتاری به مشکلات رفتاری مختلفی اطلاق می شود که شامل رفتارهای نامناسب، غیرهنجار و نامطبوع است این اختلالات ممکن است شدید، مزمن یا مداوم باشند و با سن فرد نامتناسب باشند برخی از شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان شامل اختلال لجبازی، اختلال سلوک، اختلال بیش فعالی و نقص توجه، اختلال تیک، آتش افروزی، انواع فوبیاها، ترس، دزدی و اوتیسم هستند درمان این اختلالات رفتاری در کودکان شامل متدهای مختلفی است که باید توسط متخصصین حوزه ی روانشناسی و روان پزشکی انجام شود این پژوهش که با روش کتابخانه ای و به شیوه ی تحلیلی – توصیفی نگاشته شده است هدف از این پژوهش این است که با آشنایی کامل با اختلالات رفتاری کودکان و آشنایی با علائم و نشانه های آن راه های تشخیص این اختلالات توسط مربیان و والدین چنین کودکانی آسان شود به ارائه راه های مناسب برخورد با کودکان دارای اختلالات رفتاری در درمان و بهبود هر چه سریعتر این اختلال در کودکان بپردازیم