نویسندگان:
محمدرضا احمدی1 ، فرزانه پوریان خوب2 .1استادیار روانشناسی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران.
2کارشناسی ارشد ادبیات عربی آموزگار معلم ابتدایی
چکیده فارسی: در دهه های اخیر، تاکید بر تربیت جامعه ایجادکننده انسان های متعهد، اخلاقی و با هوش معنوی بیشتر شده است هوش معنوی به عنوان یکی از ابعاد مهم هوش انسانی، نقش بسیار مهمی در تربیت دانش آموزان دوره ابتدایی دارد تربیت نسل جدید در دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش آموزگاران در این فرآیند بسیار حیاتی است یکی از جوانب مهم در تربیت دانش آموزان ابتدایی، تقویت هوش معنوی آنان است اما، در محیط های آموزشی فعلی، مساله اهمیت هوش معنوی به طور کافی توجه نشده و نقش آن در تربیت دانش آموزان کمتر از حد مورد انتظار باقی مانده است هوش معنوی به عنوان توانایی درک ارتباطات عمیق و ارتباط با دیگران، تعالیم اخلاقی و ارزشیابی درست از مسائل اخلاقی، نقش بسیار مهمی در تقویت ارتباطات اجتماعی، ایجاد اخلاقیات مستدام و توسعه روحیه انسانی دارد این مقاله به بررسی عمیق این نکته می پردازد که چگونه تقویت هوش معنوی در دانش آموزان دوره ابتدایی، به عنوان یکی از مولفه های اصلی تربیت، می تواند به بهبود اخلاق و ارتقاء کیفیت زندگی جامعه کمک کند در این مقاله، به بررسی مفهوم هوش معنوی، اهمیت آن در تربیت دوره ابتدایی، تاثیرات مثبت آن بر ارتباطات اجتماعی و اخلاق دانش آموزان، و نهایتا راهکارهایی برای تقویت هوش معنوی در محیط آموزشی ابتدایی خواهیم پرداخت