نویسندگان:
کارینه طهماسیان1 ، مریم سرشاد2 ، سکینه آل خمیس3 ، هستی پورگنجی4 ، زهرا سرشاد5 .1استادیار روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،آموزگار ابتدایی رامهرمز
3سطح دو حوزه، آموزگار ابتدایی رامهرمز
4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،آموزگار ابتدایی رامهرمز
5کارشناسی ادبیات، آموزگار ابتدایی رامهرمز
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی برانگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان رامهرمز بوده است بود در این پژوهش از روش آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان رامهرمز تشکیل دادند از این جامعه آماری، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، یک مدرسه انتخاب شد؛ مدرسه انتخاب شده دو کلاس پایه ششم داشت که یکی از این کلاس ها، به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر گروه کنترل را تشکیل دادند روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا برای هر دو گروه آزمایشی و کنترل پیش آزمون محقق ساخته انگیزه پیشرفت تحصیلی اجرا شد، سپس طرح درس ۷جلسه ای آموزش تفکر انتقادی برای گروه آزمایش اجرا شد اما برای گروه کنترل، هیچگونه آموزشی اعمال نشد، بلافاصله بعد از اتمام آموزش تفکر انتقادی برای گروه آزمایش، پس آزمون انگیزه پیشرفت تحصیلی برای هر دو گروه اجرا شده و در نهایت با استفاده از آزمون کوورایانس به تحلیل یافته ها پرداخته شد نتایج نشان داد که استفاده از آموزش تفکر انتقادی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیرمثبت و معنی داری دارد می تواند باعث رشد انگیزه های تحصیلی در دانش آموزان شود