نویسندگان:
حسین علوی مهر1 ، فاطمه برون2 ، زهرا میر3 ، زینب صفایی4 ، فاطمه بهشتی پور5 .1دانشیارتفسیر و علوم قرآن، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه،قم،ایران.(نویسنده مسئول)
2کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
3کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل
4کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
5کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
چکیده فارسی: امروزه، ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری از مسائل حیاتی در حوزه آموزش و پرورش به شمار می آید یکی از ابعاد مهم در بهبود فرآیند آموزش و یادگیری، ارزشیابی صحیح و موثر است ارزشیابی نقش کلیدی در تعیین دستاوردها، نقاط قوت و ضعف دانش آموزان دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین، انگیزه تحصیلی به عنوان یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی و تفوق دانش آموزان شناخته شده است پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین ارزشیابی و انگیزه تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی می پردازد در این راستا، سعی شده است تا ارتباط میان عملکرد دانش آموزان در ارزشیابی های مختلف و سطح انگیزه تحصیلی آن ها را بررسی کرد این تحقیق با هدف ارائه راهکارها و پیشنهادهایی برای بهبود فرآیند ارزشیابی و افزایش انگیزه تحصیلی در دوره ابتدایی انجام شده است بررسی این ارتباط می تواند به مدیران آموزشی، آموزگاران و سیاست گذاران آموزشی کمک کند تا راهکارهای مناسبی را برای ارتقاء کیفیت آموزش و افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان ابتدایی اتخاذ کنند همچنین، نتایج این پژوهش می تواند به والدین و اراکان آموزشی کمک کند تا نقاط ضعف و قوت فرآیند آموزشی را بهتر درک کنند و بهبودهای لازم را اعمال کنند