نویسندگان:
طاهره سترگ1 ، بهنام دیده بان2 ، فرشاد بادفر3 ، رضا رادمنش4 ، رضا تقوایی5 .1دکتری مدرسی معارف گرایش قرآن و متون. دانشگاه قرآن و حدیث شهرری، تهران، ایران/ طلبه سطح چهار تفسیر تطبیقی، مجتمع آموزش عالی کوثر. تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2آموزش ابتدایی اداره شهرستان بویراحمد، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
3آموزش ابتدایی اداره بخش لوداب، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
4آموزش ابتدایی اداره بخش لوداب، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
5آموزش ابتدایی اداره شهرستان بویراحمد، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
چکیده فارسی: ارتباطات معلم و دانش آموز یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری است در آموزش حضوری، این ارتباطات به طور طبیعی و به واسطه حضور فیزیکی معلم و دانش آموز در کلاس درس شکل می گیرد با این حال، در آموزش وب محور، این ارتباطات به صورت مجازی و از طریق ابزارهای الکترونیکی صورت می گیرد این امر می تواند چالش هایی را برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کند یکی از چالش های اصلی در آموزش وب محور، کاهش ارتباطات بین معلم و دانش آموز است این امر می تواند منجر به کاهش انگیزه یادگیری دانش آموزان، افزایش احساس تنهایی و انزوا در آنها، و کاهش بهره وری آموزش شود با توجه به اهمیت ارتباطات معلم و دانش آموز در آموزش، بررسی این موضوع در آموزش وب محور دوره تحصیلی ابتدایی ضروری است این امر می تواند به شناخت چالش های موجود در این زمینه و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آنها کمک کند این مقاله به بررسی ارتباطات معلم و دانش آموز در آموزش وب محور دوره تحصیلی ابتدایی می پردازد در این مقاله، ابتدا به اهمیت ارتباطات معلم و دانش آموز در آموزش پرداخته شده است سپس، چالش های این ارتباطات در آموزش وب محور مورد بررسی قرار گرفته است در نهایت، راهکارهایی برای رفع این چالش ها ارائه شده است نتایج این مقاله نشان می دهد که برای بهبود ارتباطات معلم و دانش آموز در آموزش وب محور، لازم است معلمان با مهارت های ارتباطی مجازی آشنا شوند و از ابزارهای مناسب برای ایجاد ارتباطات بین خود و دانش آموزان استفاده کنند همچنین، لازم است دانش آموزان نیز با نحوه استفاده از این ابزارها آشنا شوند و مهارت های لازم برای برقراری ارتباط موثر در فضای مجازی را کسب کنند