نویسندگان:
اکبر حسن پور1 ، دنیا نیسی2 ، مهدی شفیع3 ، اباذر چراغی4 .1استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
3کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی تاب آوری، هوش هیجانی و احساس انسجام نوجوانانی که دوره ی سوگ را به طور طبیعی گذرانده با نوجوانانی که دوره سوگ را به طور طبیعی نگذرانده اند؛ می پردازد روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی و طرح علی مقایسه ای می باشد جامعه آماری نوجوانان استان خوزستان است ۹۰ نفر به روش نمونه گیری دردسترس و هدفمند در پژوهش شرکت کردند پرسشنامه ها شامل تجربه سوگ بارت و اسکات، تاب آوری کانر و دیویدسون، هوش هیجانی گلمن و احساس انسجام آنتونوفسکی می شود داده ها در نرم افزار SPSS۲۴ به روش همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل تحلیل شد سطح معنی داری برای اختلال سوگ ۰/۰، تاب آوری ۰/۰، هوش هیجانی ۰/۰ و احساس انسجام ۰/۰ کمتر از ۰/۰۵ و معنی دار است همچنین رابطه منفی برای هر متغیر بین گروه ۱ و ۲ گزارش شده است نتایج نشان داد رابطه منفی و مستقیم میان اختلال سوگ با تاب آوری، هوش هیجانی و احساس انسجام وجود دارد بنابراین تقویت تاب آوری، هوش هیجانی و احساس انسجام می تواند برای طی دوره سوگ به طور طبیعی تاثیرگذار باشد