نویسندگان:
رضا آقاپور1 ، راضیه جهانگیرزاده2 .1استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. (نویسنده مسئول)
2کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور دفتر برنامه ریزی و هماهنگی بین الملل
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثر بخشی موسیقی درمانی بر تنیدگی تحصیلی و پردازش هیجانی و خود کار آمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم دبیرستان شاغل به تحصیل در آموزش و پرورش شهر تهران در سال ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ در دو گروه آزمایش و کنترل به تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه گیری در دسترس بود موسیقی درمانی بمدت ۲۴ جلسه دو ساعته برای گروه آزمایش برگزار شد و برای بررسی تنیدگی تحصیلی از پرسشنامه انگ و هوان ۲۰۰۶ ، پردازش هیجانی از پرسشنامه گارفنسکی ۲۰۰۱ و خود کار آمدی تحصیلی از پرسشنامه مورگان و جینکز ۱۹۹۹ استفاده و روش آماری تحلیل کواریانس بکار گرفته شد آزمون تنیدگی تحصیلی، پردازش هیجانی و خود کار آمدی تحصیلی با استفاده از آلفای میزان شده بن فرونی و حد معنی داری ۰۰۰۱/۰ و مقدار اتا سهمی بزرگتر از ۱۴/۰ که اندازه اثر زیاد را نشان داد موسیقی درمانی پیش بینی کنندگی خوبی برای کاهش تنیدگی تحصیلی، هیجان سازش نیافته، افزایش خود کار آمدی تحصیلی و هیجان سازش یافته می باشد