نویسندگان:
علی اکبر ربیع نتاج1 ، فرزانه ملک پور2 .1استاد گروه علوم قرآن و حدیث ، دانشکده الهیات و معارف اسلامی ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2فوق لیسانس روان شناسی و آموزگار ناحیه ۲ تبریز
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی پرورش مثبت اندیشی بر انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر دارای اهمالکاری تحصیلی دوره اول متوسطه ناحیه ۲ تبریز بود روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه ۲ تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۲ تشکیل دادند از میان آنها ۴۰ نفر از دانش آموزان دختر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش پرورش مثبت اندیشی ۲۰ و ۲۰ نفر کنترل جایگزین شدند گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه ۷۵ دقیقه ای، تحت پرورش مثبت اندیشی قرار گرفتند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های انگیزش تحصیلی هرمنس ۱۹۷۰ ، اهمالکاری تحصیلی سولومون و استفاده گردید داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس کواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند نتایج نشان داد که پرورش مثبت اندیشی تاثیر معناداری بر افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان داشت ۰۰۱/۰> = p به توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای افزایش انگیزش تحصیلی، دانش آموزان می توان از پرورش مثبت اندیشی استفاده کرد