نویسندگان:
سیفاله احدی1 ، فرزانه ملک پور2 .1استادیار فقه و حقوق اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2فوق لیسانس روان شناسی و آموزگار ناحیه ۲ تبریز
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه احساس تعلق به مدرسه و سرزندگی تحصیلی در پیش بینی کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان بود روش پژوهش کاربردی و توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزاندختر متوسطه دوم ناحیه ۳ تبریز درسال تحصیلی۱۴۰۲ تشکیل می داند طبق آمار دریافتی تعداد ۲۴۳۵ دانش آموز دختر در حال تحصیل بودند تعداد ۳۰۱ دانش آموز از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند روش نمونه گیری مورد استفاده نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بوده ک که مقیاس احساس تعلق به مدرسه، سرزندگی تحصیلی و کمک طلبی تحصیلیرا تکمیل کردند برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و رگرسیون استفاده شد یافته ها نشان دادند که احساس تعلق به مدرسه و سرزندگی تحصیلی دارای قدرت پیش بینی کنندگی کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی را داشتند با توجه به رابطه احساس تعلق به مدرسه و سر زندگی تحصیلی با کمک طلبی تحصیلی به نظر می رسد توجه به احساس تعلق به مدرسه و سرزندگی تحصیلی برای کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان حائز اهمیت می باشد