نویسندگان:
ناهید رزقی1 ، سیدمهدی صدیقی2 .1دانشجوی کارشناسی، رشته روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائنات، قائنات، ایران
2مدرس، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائنات، قائنات، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بهزیستی معنوی با سرمایه روان شناختی، سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شده لذا به لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از حیث روش توصیفی همبستگی است جامعه آماری پژوهش کلیه ی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر قائن ۹۳۶ نفر که در سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جنسیت و جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۷۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بهزیستی معنوی الیسون و پولوتزین ۱۹۸۳ ، سرمایه روان شناختی لوتانز ۲۰۰۷ ، خودپنداره تحصیلی یس یسن چین ۲۰۰۴ و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش ۲۰۰۶ بوده و در انتها داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد که بهزیستی معنوی بر سرمایه روان شناختی، سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است همچنین بهزیستی معنوی قادر است تغییرات سرمایه روان شناختی، سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کند ضمنا نتایج خاطر نشان ساخت که بین بهزیستی معنوی با سرمایه روان شناختی و ابعاد آن، سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی و ابعاد آن دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد