نویسندگان:
حسین حقیقتپور1 ، ناهید رزقی2 ، سیدمهدی صدیقی3 .1استادیار فقه و حقوق اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2دانشجوی کارشناسی، رشته روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائنات، قائنات، ایران
3مدرس، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائنات، قائنات، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بهزیستی معنوی با سرمایه روان شناختی، سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شده لذا به لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از حیث روش توصیفی همبستگی است جامعه آماری پژوهش کلیه ی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر قائن ۹۳۶ نفر که در سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جنسیت و جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۷۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بهزیستی معنوی الیسون و پولوتزین ۱۹۸۳ ، سرمایه روان شناختی لوتانز ۲۰۰۷ ، خودپنداره تحصیلی یس یسن چین ۲۰۰۴ و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش ۲۰۰۶ بوده و در انتها داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد که بهزیستی معنوی بر سرمایه روان شناختی، سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است همچنین بهزیستی معنوی قادر است تغییرات سرمایه روان شناختی، سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کند ضمنا نتایج خاطر نشان ساخت که بین بهزیستی معنوی با سرمایه روان شناختی و ابعاد آن، سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی و ابعاد آن دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد